Fysioterapia

Fysioterapeutti on liikkeen ja kehon toiminnan ammattilainen

Mitä fysioterapeutin vastaanotolla tapahtuu?

Ensikäynti

Ensimmäisen kerran fysioterapeutin vastaanotolle saapuessasi selvitämme tilanteesi ja taustasi alkuhaastattelun keinoin. Kerrot omin sanoin saapumisesi syyn ja tarkentavien kysymysten sekä tarvittavien testien ja tutkimusten avulla muodostan kokonaiskuvan tilanteestasi ja arvion, mikä voisi olla ongelmien taustalla.

Harjoittelu

Laadimme yhdessä sinulle suunnitelman kuntoutumiseen ja/tai toimintakyvyn parantamiseen. Toteutamme harjoituksia yhdessä vastaanotolla ja harjoittelet myös omatoimisesti kotona. Vastaanottokäynneillä seuraamme edistystä ja päivitämme harjoitusohjelmaa.

Ohjaus ja neuvonta

Monesti jo ymmärrys vaivojen muodostumisesta ja taustoista lievittää oireita ja pelkoja sekä helpottaa näiden kanssa elämistä. Saat ohjausta kuormituksen keventämiseen, harjoitteluun tai muihin tilanteen kannalta vaadittaviin muutoksiin arjessa.

Manuaalinen terapia

Joissain tapauksissa manuaalinen terapia eli käsillä toteutettava hoito saattaa olla tarpeen kipujen lievittämiseksi, liikkuvuuden parantamiseksi ja harjoittelun mahdollistamiseksi. Se ei kuitenkaan saa olla pääosassa, ainakaan pitkässä juoksussa, vaan mukana tulee olla myös omaa aktiivista kuntoutusta.

Syitä tulla fysioterapiaan

Akuutit kivut

Kuntoilu- ja urheiluvammat

Pitkittyneet kivut

Toimintakyvyn parantaminen

Tuki- ja liikuntaelinvaivat

Vaivojen ennaltaehkäisy

Mitä on fysioterapia?

Fysioterapia on ammattiala, jonka erityisosaamisalueita ovat terveys, liike, liikkuminen ja toimintakyky. Keskeisiä fysioterapian menetelmiä  ovat terveyttä ja toimintakykyä edistävä ohjaus ja neuvonta, terapeuttinen harjoittelu, manuaalinen ja fysikaalinen terapia sekä apuvälinepalvelut. Fysioterapia tarjoaa palveluja yksilöille ja väestölle tilanteissa, joissa näiden liikkumis- ja toimintakyky ovat tai saattavat olla uhattuina ikääntymisen, vamman, kivun, sairauden, toimintahäiriön tai ympäristötekijöiden johdosta. Fysioterapia edistää yksilön aktiivista osallistumista yhteiskunnassa kehittämällä, ylläpitämällä ja palauttamalla tämän terveyttä, liikkumiskykyä, fyysistä aktiivisuutta ja toimintakykyä koko eliniän ajan.

Fysioterapeutti on kuntoutusalan ammattilainen ja terveydenhuollon laillistettu ammattihenkilö, joka on suorittanut fysioterapeutin, lääkintävoimistelijan tai erikoislääkintävoimistelijan tutkinnon. Fysioterapeutin ammattinimikettä saa käyttää ja ammattia harjoittaa vain tutkinnon suorittanut fysioterapeutti. Toimintaa valvovat aluehallintovirastot sekä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto VALVIRA.

Lähde: Suomen fysioterapeutit

Fysioterapiaa Oivan tiloissa Jyväskylässä, Laukaassa, Hankasalmella ja Toivakassa

Varaa aika

Fysioterapia Oivan verkkoajanvaraukseen pääset klikkaamalla kuvaketta. Ajan voit myös varata soittamalla, laittamalla sähköpostia tai alta yhteydenottolomakkeella.

Kysymyksiä ja vastauksia

Tarvitseeko fysioterapeutilla käymiseen lähetettä?

Et tarvitse välttämättä lähetettä, vaan voit varata ajan vastaanotolle myös ilman lääkärissä käyntiä. Lähetteellä saat käynneistä kuitenkin KELA -korvauksen.

Onko fysioterapia vain kuminauhajumppaa ja hierontaa?

Tämä on yleinen, mutta jo hieman vanhentunut käsitys fysioterapiasta. Voi se alussa olla tätäkin, mutta pääpainon tulisi olla muualla. Tutkimisen ja haastattelun keinoin pyritään löytämään asiakkaalle ymmärrettävä syy vaivojen syntyyn sekä keinot, joilla asiakas itse pystyy lievittämään kipuja ja parantamaan toimintakykyään. Kuntoutuksen tulisi olla aktiivista ja harjoittelun nousujohteista.

Pitääkö jonkin paikan olla rikki ennen fysioterapiaan saapumista?

Fysioterapiaan voit ajan varata myös ilman, että Sinulla on jokin vaiva tai toiminnanrajoite. Fysioterapiassa voidaan tällöin keskittyä esimerkiksi vaivojen ennaltaehkäisyyn, toimintakyvyn tukemiseen ja parantamiseen sekä suorituskyvyn parantamiseen.

Montako kertaa fysioterapeutilla tulisi käydä?

Tämä riippuu täysin yksilöstä ja vaivasta. Pienemmän vaivan ollessa kyseessä saattaa yksi ohjaukseen ja neuvontaan painottuva kerta sekä mahdollisesti yksi kontrollikäynti riittää. Pidempään jatkuneen oireen tai esimerkiksi loukkaantumisesta tai leikkauksesta toipumisen ollessa kyseessä taas pidempi kuntoutusjakso voi olla tarpeen.

Ota yhteyttä

Varaa aika tai lähetä viesti:

Ahjokatu 1, 40320 Jyväskylä

tommi.lampinen@fysioterapiaoiva.fi