Ravintovalmennus

Koulutettu ravintovalmentaja on ravitsemuksen personal trainer 

Oletko hukassa ravitsemuksen suhteen etkä tiedä mitä uskoa?

personal trainer fysioterapeutti pizza

Joustava ravitsemus

Syömisen ei kuulu olla mustavalkoista. Ei ole olemassa hyviä tai huonoja ruokia, vaan määrä tekee myrkyn. Joustavassa ravitsemuksessa ajoittainen herkuttelu on täysin sallittua ja jopa suotavaa, kunhan perustukset ja arkiruokailu ovat kunnossa.

Hyvän ruokavalio on sellainen, jota voisit kuvitella noudattavasi lopun ikääsi. Useimmat dieetit eivät ole tällaisia ja saavutettu tulos häviää palattaessa vanhaan. Elämäntapamuutos on pitkäjänteinen, mutta palkitseva prosessi.

Ravintovalmennuksessa opetellaan hahmottamaan eri raaka-aineiden ja ruokien energiatiheyttä ja ravintoainepitoisuuksia sekä sopivia annoskokoja. Ruokapäiväkirjasi analyysin perusteella määritellään tärkeimmät kehityskohteet ja muutos kerrallaan lähdetään ajamaan parempia tapoja ja valintoja osaksi arkea. 

Tavoitteellinen ravitsemus

Painonhallinnassa joustava ravitsemus on riittävää ja ruokia tarvitsee harvemmin punnita tai laskea, ainakaan jatkuvasti. Kun tavoitteet ovat kehonmuokkauksessa lihasmassan hankinnan tai laihduttamisen kautta tai painoluokkalajeissa, on tarkempi tekeminen suotavaa. 

Ylläpitoenergiamäärän löytäminen punnitsemisen ja suunnittelun kautta sekä tämän jälkeen tavoitteen mukaisen ruokavalion laatiminen auttaa matkalla tavoitteisiin. Tekemisen ei tarvitse olla arvailua, vaan suunnitelmallisuus säästää energiaa muuhun tekemiseen.

 

Syitä hakeutua ravintovalmennukseen

Ylipaino ja terveysongelmat

Halu elämäntapamuutokseen

Painonhallinta

Epäonnistuneet painonpudotukset

Kuntoilua tai urheilua tukeva ravitsemus

Painoluokkalajit

Koulutettu ravintovalmentaja

Olen suorittanut Trainer4Youn ravintovalmentajakoulutuksen.

Koulutuksessa on käsitelty:

  • Ravintofysiologiaa
  • Käytännön ravintovalmentamista ja valmentajana toimimista
  • Syömisen psykologiaa
  • Painonhallintaa ja elämäntapamuutosta
  • Erityisryhmien ja eri elämänvaiheissa olevien ravintovalmentamista
  • Tuotetietoutta ja ravitsemusta mediassa

Ravintovalmennus ei ole riippuvainen paikasta vaan voidaan toteuttaa yhtä hyvin etänä kuin kasvotustenkin. 

Alussa keskustelemme tavoitteistasi, analysoin ruokapäiväkirjasi ja saat palautteen. Lähdemme tekemään muutoksia yksi kerrallaan, jotta ne jäävät pysyvästi arkeen. Lähi- tai etätapaamisilla keskustelemme syistä näiden muutosten taustalla, teemme harjoituksia sekä seuraamme edistymistäsi. Tapaamisten välillä Sinulla on käytettävissäsi sähköpostituki etkä jää yksin.

Seurantatyökaluina käytetään mittanauhaa, vaakaa sekä valokuvia, tavoitteista riippuen. Kuntomaailman tiloissa on tarvittaessa käytettävissä myös Tanita -kehonkoostumusmittari.

Ravintovalmennus on tarkoitettu terveyden edistämiseen, elintapasairauksien ennaltaehkäisyyn, elämäntapamuutokseen sekä tavoitteellisen urheilun tukemiseen. Esimerkiksi vakavien sairauksien tai syömishäiriöiden tullessa kyseeseen suosittelen laillistetulle ravitsemusterapeutille hakeutumista.

Kuinka aloitamme?

w

Varaa ilmainen konsultaatio

Keskustelemme kasvotusten, videopuhelulla tai sähköpostin välityksellä taustoistasi, tavoitteistasi ja siitä, olenko oikea henkilö auttamaan sinua.

Ruokapäiväkirjan analysointi

Pidät ruokapäiväkirjaa 3-5 päivän ajan syöden mahdollisimman normaalisti. Analysoin ruokailusi ja annan sinulle palautteen nykyisestä tilanteestasi.

Valmennus alkaa

Aloitamme valmennuksen nykytilanteesi kannalta olennaisimmista muutoksista. Lähdemme rakentamaan palanen kerrallaan parempaa palapeliä.

Kysymyksiä ja vastauksia

Kielletäänkö kaikki hyvät ruoat?

Periaatteeni on, että mikään ruoka ei ole kiellettyä. Osa ruoista on tavoitteen kannalta enemmän edullisia ja osa vähemmän, mutta on vain tyhmää kuvitella, että voisimme kieltäytyä jostain lopun elämäämme. Määrä ja kohtuus ratkaisee.

Onko kaloreiden laskeminen ja ruoan punnitseminen välttämätöntä?

Pitkässä juoksussa ravitsemuksen ei tulisi pohjautua liikaa numeroille. Kuitenkin alkuvaiheessa ja ruokavalion runkoa luotaessa laskemisesta ja punnitsemisesta on usein hyötyä, jotta opitaan hahmottamaan eri ruokien energiamääriä ja sopivia annoskokoja.

Onko pakko syödä maitorahkaa tai riisiä ja kanaa?

Mitään pakollisia ruokia tavoitteen kannalta ei ole, kunhan terveyden kannalta välttämättömät ravintoaineet saadaan ruokavaliosta. Valmennus pyritään rakentamaan asiakkaan lempiruokien ympärille ja muokkaamaan kokonaisuudesta terveellinen ja tasapainoinen.

Repsahdin viikonloppuna, onko kaikki hukassa?

Matka tavoitteeseen on harvoin lineaarinen nousu, vaan matkalle osuu ylä- ja alamäkiä, kumpuja ja töyssyjä. Sitä kutsutaan elämäksi. Ajateltaessa ravintoa ja elämää pitkällä tähtäimellä yksittäiset heikot hetket ovat kuitenkin vain pisara meressä. Kokonaisuus ratkaisee.

Ota yhteyttä

Kirjoita alle viestisi tai kysymyksesi ja otan sinuun yhteyttä!

040 847 8344

Ahjokatu 1, 40320 Jyväskylä

tommi.lampinen@fysioterapiaoiva.fi